Title
Језичка вештина слушања у настави енглеског језика струке на пословним струковним студијама
Creator
Кажанегра Величковић, Ж. Ана
Copyright date
2025
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Theses Type
Докторска дисертација
Other responsibilities
mentor
Кулић, Данијела
University
Univerzitet u Prištini
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Listening skills in teaching english for specific purposes (ESP) in business vocational studies
Publisher
[А.Ж.Кажанегра Величковић]
Format
PDF/A (336 listova)
Abstract (sr)
Предмет овог истраживања је улога и значај језичке вештине слушања у процесу усвајања енглеског језика струке код студената високих струковних школа пословног усмерења у Србији. Истраживање у фокус ставља потребе студената у настави енглеског језика струке са аспекта језичке вештине слушања (проблеми, препреке, интересовања и очекивања) како би се знање студената могло подићи на ниво који би им омогућио лакше праћење задатака на енглеском језику у будућем професионалном раду. Посебна пажња посвећена је могућностима унапређења наставних активности кроз увођење садржаја који подстичу развој ове језичке вештине у сврху унапређења свеукупне језичке компетенције која је од суштинске важности за њихово будуће професионално ангажовање.
Основни циљ овог истраживања јесте утврђивање позиције и нивоа развијености језичке вештине слушања у настави енглеског језика струке код студената пословних струковних студија у Србији. Специфични циљеви односе се на: а) утврђивање компетентности студената струковних студија пословног усмерења у контексту активног слушања; б) утврђивање неопходности примене стратегија у настави приликом слушања са разумевањем; и ц) поређење ставова студената и наставника након одређеног периода примене иновираног програма језика струке.
Имајући у виду комплексност анализе вештине слушања због субјективности у перцепцији и процени разумевања, у истраживању је примењена метода триангулације, која подразумева коришћење различитих извора информација ради повећања квалитета и поузданости анализе. У ту сврху, истраживањем су обухваћена четири методолошка приступа: квантитативна метода, истраживање у учионици, квалитативна метода (интервју са наставницима) и компаративна анализа ставова студената и наставника.
У оквиру емпиријског дела истраживања анализирани су резултати две студије пресека, затим интервјуа са наставницима, а спроведена је и компаративна анализа ставова студената и наставника како би се потврдиле или оповргнуле хипотезе на којима се заснива ова дисертација. Први сегмент истраживања имао је за циљ да се испита тренутно стање наставе енглеског језика струке на пословним струковним студијама у погледу развоја вештине слушања, где су студенти путем упитника изражавали своје ставове о проблемима и потешкоћама на које наилазе, стратегијама које користе, као и начинима практиковања ове вештине како на настави тако и ван ње. На основу добијених резултата и уочених недостатака креиран је предлог наставног плана и програма који је спроведен међу новом групом студената наредног семестра. Током истраживања у учионици (Action Research), које је подразумевало примену иновираног програма наставе, студенти су на крају програма анкетирани како би се проценило да ли су уочене позитивне промене у свеукупној језичкој компетенцији и мотивацији за учење. Резултати овог дела истраживања омогућили су поређење са почетним подацима и процену ефеката иновираног приступа. Након увођења иновираног програма, који је укључивао употребу аутентичних, аудио-визуелних материјала, различитих дигиталних алата и примену стратегија активног слушања, примећено је значајно побољшање у развоју свеукупне језичке компетенције. Квалитативни подаци прикупљени од наставника енглеског језика струке путем интервјуа анализирани су применом тематске анализе. Анализа је открила изазове са којима се сусрећу у настави слушања, стратегије које примењују, као и предлоге за могуће измене у наставном плану и програму. Кључни део истраживања чинила је компаративна анализа ставова студената и наставника, која је омогућила утврђивање сличности и разлика у њиховим перцепцијама, што је послужило као основа за формулисање препорука за унапређење наставе енглеског језика струке.
На основу резултата истраживања међу наставницима и студентима пословних струковних студија, утврђено је да слушање као језичка вештина није довољно заступљено у настави енглеског језика струке. Анализа постојећих метода показала је да су приступи настави слушања неуједначени, да наставне методе углавном укључују пасивно слушање у коме је наставник главни извор слушања, да се наставници углавном ослањају на текстуалне ресурсе, те да недостатак аудио-визуелних материјала значајно утиче на квалитет слушања. Недвосмислено је указано на то да је неопходно интегрисање аутентичних материјала у наставу, развој стратегија слушања и примена дигиталних алата за побољшање разумевања. Овакав приступ може значајно унапредити вештину слушања код студената, што ће допринети развоју свеукупне језичке компетенције, те већој професионалној оспособљености за рад у међународном окружењу.
Abstract (en)
This research examines the role and significance of listening skills in acquiring English for Specific Purposes (ESP) among students of higher vocational business schools in Serbia. The research focuses on the needs of students in ESP teaching from the perspective of listening skills (challenges, obstacles, interests, and expectations) to enhance their proficiency to a level that enables them to follow tasks in English more easily in their future professional work. Special attention is given to improving teaching activities by introducing content that fosters the development of this language skill, aiming to enhance overall language competence, which is essential for their future professional engagement.
The primary aim of this research is to determine the position and level of development of listening skills in ESP teaching among students of business vocational studies in Serbia. The specific objectives include: a) assessing students' competence in active listening within business vocational studies; b) determining the necessity of applying strategies in teaching for effective listening comprehension; and c) comparing the perspectives of students and teachers after a period of implementing the innovative ESP curriculum.
Given the complexity of analyzing listening skills due to the subjectivity in perception and comprehension assessment, the research employs the triangulation method, which involves using multiple sources of information to enhance the quality and reliability of the analysis. For this purpose, the study incorporates four methodological approaches: a quantitative method, Action Research, a qualitative method (interviews with teachers), and a comparative analysis of students' and teachers' perspectives.
As part of the empirical section of the research, we analyzed the results of two cross-sectional studies, conducted interviews with teachers, and carried out a comparative analysis of students' and teachers' perspectives to confirm or refute the hypotheses on which this dissertation is based. The first segment of the research aimed to examine the current state of ESP teaching in business vocational studies with regard to the development of listening skills. Through questionnaires, students expressed their views on the challenges and difficulties they encounter, the strategies they use, and the ways they practice this skill both in the classroom and outside of it. Based on the obtained results and identified shortcomings, an innovative curriculum was designed and implemented with a new group of students in the following semester. During the classroom-based research (Action Research), which involved the application of the innovative teaching program, students were surveyed at the end of the program to evaluate whether positive changes had occurred in their overall language competence and motivation for learning. The results of this phase of the research allowed for a comparison with the initial data and an assessment of the effects of the innovative approach. After implementing the innovative program, which included the use of authentic audiovisual materials, various digital tools, and the application of active listening strategies, a significant improvement in overall language competence was observed. Qualitative data collected from English for Specific Purposes (ESP) teachers through interviews were analyzed using thematic analysis. The analysis revealed the challenges they face in teaching listening skills, the strategies they employ, and their suggestions for potential curriculum modifications. A key part of the research was the comparative analysis of students' and teachers' perspectives, which enabled the identification of similarities and differences in their perceptions. These findings provided the foundations for developing recommendations for improving ESP teaching.
The research findings from teachers and students of vocational business studies revealed that listening, as a language skill, is not adequately incorporated into English for Specific Purposes (ESP) teaching. The analysis of existing methods revealed that approaches to teaching listening are inconsistent, that teaching methods primarily rely on passive listening with the teacher as the main source of input, that teachers largely depend on textual resources, and that the lack of audiovisual materials significantly impacts the quality of listening. The findings clearly indicate the need to integrate authentic materials into the course, develop listening strategies, and utilize digital tools to enhance comprehension. Such an approach can significantly improve students' listening skills, contribute to the development of overall language competence, and enhance their professional readiness for working in an international environment.
Authors Key words
настава енглеског језика струке, пословне струковне студије, вештина слушања, стратегије слушања, аутентични материјали, аудио-визуелни садржаји.
Authors Key words
teaching English for Specific Purposes (ESP), business vocational studies, listening skills, listening strategies, authentic materials, audiovisual content.
Type
Текст
Abstract (sr)
Предмет овог истраживања је улога и значај језичке вештине слушања у процесу усвајања енглеског језика струке код студената високих струковних школа пословног усмерења у Србији. Истраживање у фокус ставља потребе студената у настави енглеског језика струке са аспекта језичке вештине слушања (проблеми, препреке, интересовања и очекивања) како би се знање студената могло подићи на ниво који би им омогућио лакше праћење задатака на енглеском језику у будућем професионалном раду. Посебна пажња посвећена је могућностима унапређења наставних активности кроз увођење садржаја који подстичу развој ове језичке вештине у сврху унапређења свеукупне језичке компетенције која је од суштинске важности за њихово будуће професионално ангажовање.
Основни циљ овог истраживања јесте утврђивање позиције и нивоа развијености језичке вештине слушања у настави енглеског језика струке код студената пословних струковних студија у Србији. Специфични циљеви односе се на: а) утврђивање компетентности студената струковних студија пословног усмерења у контексту активног слушања; б) утврђивање неопходности примене стратегија у настави приликом слушања са разумевањем; и ц) поређење ставова студената и наставника након одређеног периода примене иновираног програма језика струке.
Имајући у виду комплексност анализе вештине слушања због субјективности у перцепцији и процени разумевања, у истраживању је примењена метода триангулације, која подразумева коришћење различитих извора информација ради повећања квалитета и поузданости анализе. У ту сврху, истраживањем су обухваћена четири методолошка приступа: квантитативна метода, истраживање у учионици, квалитативна метода (интервју са наставницима) и компаративна анализа ставова студената и наставника.
У оквиру емпиријског дела истраживања анализирани су резултати две студије пресека, затим интервјуа са наставницима, а спроведена је и компаративна анализа ставова студената и наставника како би се потврдиле или оповргнуле хипотезе на којима се заснива ова дисертација. Први сегмент истраживања имао је за циљ да се испита тренутно стање наставе енглеског језика струке на пословним струковним студијама у погледу развоја вештине слушања, где су студенти путем упитника изражавали своје ставове о проблемима и потешкоћама на које наилазе, стратегијама које користе, као и начинима практиковања ове вештине како на настави тако и ван ње. На основу добијених резултата и уочених недостатака креиран је предлог наставног плана и програма који је спроведен међу новом групом студената наредног семестра. Током истраживања у учионици (Action Research), које је подразумевало примену иновираног програма наставе, студенти су на крају програма анкетирани како би се проценило да ли су уочене позитивне промене у свеукупној језичкој компетенцији и мотивацији за учење. Резултати овог дела истраживања омогућили су поређење са почетним подацима и процену ефеката иновираног приступа. Након увођења иновираног програма, који је укључивао употребу аутентичних, аудио-визуелних материјала, различитих дигиталних алата и примену стратегија активног слушања, примећено је значајно побољшање у развоју свеукупне језичке компетенције. Квалитативни подаци прикупљени од наставника енглеског језика струке путем интервјуа анализирани су применом тематске анализе. Анализа је открила изазове са којима се сусрећу у настави слушања, стратегије које примењују, као и предлоге за могуће измене у наставном плану и програму. Кључни део истраживања чинила је компаративна анализа ставова студената и наставника, која је омогућила утврђивање сличности и разлика у њиховим перцепцијама, што је послужило као основа за формулисање препорука за унапређење наставе енглеског језика струке.
На основу резултата истраживања међу наставницима и студентима пословних струковних студија, утврђено је да слушање као језичка вештина није довољно заступљено у настави енглеског језика струке. Анализа постојећих метода показала је да су приступи настави слушања неуједначени, да наставне методе углавном укључују пасивно слушање у коме је наставник главни извор слушања, да се наставници углавном ослањају на текстуалне ресурсе, те да недостатак аудио-визуелних материјала значајно утиче на квалитет слушања. Недвосмислено је указано на то да је неопходно интегрисање аутентичних материјала у наставу, развој стратегија слушања и примена дигиталних алата за побољшање разумевања. Овакав приступ може значајно унапредити вештину слушања код студената, што ће допринети развоју свеукупне језичке компетенције, те већој професионалној оспособљености за рад у међународном окружењу.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
