Title
Елементи композиције у писменим задацима ученика другог циклуса обавезног образовања
Creator
Сорак, В. Зорица
Copyright date
2025
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Theses Type
Докторска дисертација
Other responsibilities
mentor
Михајловић, Јелена
University
Univerzitet u Prištini
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Elements of composition in the written assignments of students in the second cycle of mandatory education
Publisher
[З.В.Сорак]
Format
PDF/A (295 listova)
Abstract (sr)
Опште међупредметне компетенције ученика подразумевају да
ученик ефикасно комуницира на матерњем језику усмено и писано. Писмено
изражавање на матерњем језику се изучава на часовима језичке културе у свих осам
разреда обавезног образовања. Формални писмени задаци су ученички текстови
који настају у току наставе и показатељи су репрезентативне писмености ученика.
Писмени задатак би требало да буде написан у складу са свим захтевима
композиционог јединства и да у својој структури има три обавезна елемента: увод,
разраду и закључак. Да би прикупљени материјал о теми о којој се пише био на
одговарајући начин распоређен, потребно је ученике благовремено упутити у
израду плана композиције писменог задатка.
У раду смо се кроз пет поглавља (Увод, Преглед досадашњих теоријских
разматрања о писменим задацима, Истраживање наставне праксе и анализа
резултата, Предлози за унапређење наставне праксе и Закључак) бавили
композицијом у писменим задацима ученика другог циклуса у три основне школе
у Републици Србији. Предмет истраживања рада су били писмени задаци,
композиција у писменим задацима и план композиције, тако да смо прецизно
одредили те појове, затим смо описали обавезне и најучесталије облике изражавања
у писменим задацима, пратили смо заступљеност садржаја о копозицији писмених
задатака у акредитованим уџбеницима од петог до осмог разреда основне школе. У
раду је представљено истраживање реализовао у наставној пракси које је
обухватало анализу 480 писмених задатака из основних школа „Станислав
Сремчевић“, Крагујевац, „Свети Сава“, Косовска Митровица и „Петефи бригада“,
Кула. У завршном делу рада дати су предлози за унапређење наставне праксе на
часовима припреме за писмени задатак и путем специјализованих вежбанки.
Природа теме је захтевала методолошки плурализам, те смо примењивали
анализу педагошке теорије и педагошке документације, дескриптивну и
компаративну методу, као и методе анализе и синтезе.
Основна хипотеза од које смо кренули је гласила да су у писменим задацима
ученика другог циклуса обавезног образовања ретко присутни сви елементи
композиције, најчешће је то само формално навођење свих елемената композиције
и поштовање композиционог јединства без суштинске повезаности између делова
текста.
Одступања у писању и функционалности композиционих целина у
писменим задацима ученика другог циклуса обавезног образовања има, а
најфреквентнији су недостаци у писању функционалног увода и закључка.
Добром припремом и сталним упућивањем ученика од стране наставника на
израду задатака и вежби за израду плана композиције, могућа су боља ученичка
постигнућа у овој области и достизање дефинисаних стандарда. Одобрени
уџбеници би требало одговарајућим садржајима да прате захтеве за израду
писменог задатка, те да описују и дају примере за обавезујуће облике изражавања
у писменим задацима. Пожељно би било да се у наставну праксу уведу нови облици
изражавања и функционалних стилова те да све то прати коришћење
специјализованих вежбанки.
Abstract (en)
General cross-curricular competences of students imply that the student
communicates effectively in the mother tongue, both orally and in writing. Written
expression in the mother tongue is studied in language culture classes in all eight grades
of compulsory education. Formal written assignments are student texts that are created
during classes and are indicators of the student's representative literacy.
A written assignment should be written in accordance with all the requirements of
compositional unity and have three mandatory elements in its structure: introduction,
elaboration and conclusion. In order for the collected material on the topic being written
to be appropriately arranged, it is necessary to instruct students in a timely manner in the
development of a composition plan for the written assignment.
In this work, we have dealt with composition in written assignments of secondcycle
students in three primary schools in the Republic of Serbia through five chapters
(Introduction, Review of previous theoretical considerations on written assignments,
Research on teaching practice and analysis of results, Proposals for improving teaching
practice and Conclusion). The subject of the research were written assignments,
composition in written assignments and composition plan, so we precisely defined these
terms, then we described the mandatory and most frequent forms of expression in written
assignments, we monitored the presence of content on the composition of written
assignments in accredited textbooks from the fifth to the eighth grade of primary school.
The research presented in the paper was implemented in teaching practice, which included
the analysis of 480 written assignments from the elementary schools „Stanislav
Sremcevic“, Kragujevac, „Sveti Sava“, Kosovska Mitrovica and „Petefi Brigadier“, Kula.
The final part of the paper provides suggestions for improving teaching practice in written
assignment preparation classes and through specialized workbooks.
The nature of the topic required methodological pluralism, so we applied the
analysis of pedagogical theory and pedagogical documentation, the descriptive and
comparative method, as well as the methods of analysis and synthesis.
The basic hypothesis from which we started was that in the written assignments
of students in the second cycle of compulsory education, all elements of composition are
rarely present, most often it is only a formal listing of all elements of composition and
respect for compositional unity without essential connections between parts of the text.
There are deviations in the writing and functionality of compositional units in the
written assignments of students in the second cycle of compulsory education, and the
most frequent are shortcomings in writing a functional introduction and conclusion.
With good preparation and constant guidance of students by teachers on the
preparation of assignments and exercises for the preparation of a composition plan, better
student achievements in this area and the achievement of defined standards are possible.
Approved textbooks should include appropriate content to accompany the requirements
for the preparation of a written assignment, and should describe and provide examples of
mandatory forms of expression in written assignments. It would be desirable to introduce
new forms of expression and functional styles into teaching practice, and for all of this to
be accompanied by the use of specialized workbooks.
Authors Key words
Jезичка култура, писмено изражавање, писмени задатак,
композиција, план композиције, облици изражавања
Authors Key words
Language culture, written expression, written assignment,
composition, composition plan, forms of expression.
Type
Текст
Abstract (sr)
Опште међупредметне компетенције ученика подразумевају да
ученик ефикасно комуницира на матерњем језику усмено и писано. Писмено
изражавање на матерњем језику се изучава на часовима језичке културе у свих осам
разреда обавезног образовања. Формални писмени задаци су ученички текстови
који настају у току наставе и показатељи су репрезентативне писмености ученика.
Писмени задатак би требало да буде написан у складу са свим захтевима
композиционог јединства и да у својој структури има три обавезна елемента: увод,
разраду и закључак. Да би прикупљени материјал о теми о којој се пише био на
одговарајући начин распоређен, потребно је ученике благовремено упутити у
израду плана композиције писменог задатка.
У раду смо се кроз пет поглавља (Увод, Преглед досадашњих теоријских
разматрања о писменим задацима, Истраживање наставне праксе и анализа
резултата, Предлози за унапређење наставне праксе и Закључак) бавили
композицијом у писменим задацима ученика другог циклуса у три основне школе
у Републици Србији. Предмет истраживања рада су били писмени задаци,
композиција у писменим задацима и план композиције, тако да смо прецизно
одредили те појове, затим смо описали обавезне и најучесталије облике изражавања
у писменим задацима, пратили смо заступљеност садржаја о копозицији писмених
задатака у акредитованим уџбеницима од петог до осмог разреда основне школе. У
раду је представљено истраживање реализовао у наставној пракси које је
обухватало анализу 480 писмених задатака из основних школа „Станислав
Сремчевић“, Крагујевац, „Свети Сава“, Косовска Митровица и „Петефи бригада“,
Кула. У завршном делу рада дати су предлози за унапређење наставне праксе на
часовима припреме за писмени задатак и путем специјализованих вежбанки.
Природа теме је захтевала методолошки плурализам, те смо примењивали
анализу педагошке теорије и педагошке документације, дескриптивну и
компаративну методу, као и методе анализе и синтезе.
Основна хипотеза од које смо кренули је гласила да су у писменим задацима
ученика другог циклуса обавезног образовања ретко присутни сви елементи
композиције, најчешће је то само формално навођење свих елемената композиције
и поштовање композиционог јединства без суштинске повезаности између делова
текста.
Одступања у писању и функционалности композиционих целина у
писменим задацима ученика другог циклуса обавезног образовања има, а
најфреквентнији су недостаци у писању функционалног увода и закључка.
Добром припремом и сталним упућивањем ученика од стране наставника на
израду задатака и вежби за израду плана композиције, могућа су боља ученичка
постигнућа у овој области и достизање дефинисаних стандарда. Одобрени
уџбеници би требало одговарајућим садржајима да прате захтеве за израду
писменог задатка, те да описују и дају примере за обавезујуће облике изражавања
у писменим задацима. Пожељно би било да се у наставну праксу уведу нови облици
изражавања и функционалних стилова те да све то прати коришћење
специјализованих вежбанки.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
