Title
Професионални развој наставника у функцији унапређивања компетенција за васпитање и
образовање за одрживи развој
Creator
Врачар, Љ. Маја
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Theses Type
Докторска дисертација
Other responsibilities
mentor
Ђурић, Игор
University
Univerzitet u Prištini
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Teacher professional development for the purposes of Improving competencies for
education for sustainable development
Publisher
[М.Љ.Врачар]
Format
PDF/A (357 listova)
Abstract (sr)
Питање компетентности наставника1 и његовог професионалног развоја у
функцији унапређивања компетенција за васпитање и образовање за ОР2 представља
истраживачки проблем који је неопходно сагледавати из различитих перспектива.
Истраживачки проблем професионалног развоја наставника у области васпитања и
образовања за ОР посматрамо као континуирани, дугорочни интегрисани процес
унапређивања компетенција наставника кроз властито учење, усавршавање,
рефлексивну праксу и истраживачки рад. Повод за наше истраживање је измењен
контекст за учење који условљава промене у образовној пракси у циљу одговора на
нарасле и измењене образовне потребе и интересе. Промене које наставник уводи у
образовну праксу су садржане у концепцији ОР као битној одредници савременог
васпитања и образовања која се одражава на квалитет живота садашњих и будућих
генерација ученика.
Предмет истраживања представља професионали развој наставника у функцији
унапређивања компетенција за васпитање и образовање за ОР. У раду се истиче смисао
и значај професионалног развоја наставника у подручју васпитања и образовања за ОР
и уочава се да концепт ОР представља суштински део стратегије целоживотног учења.
С обзиром на изазове савременог васпитања и образовања и компетентности
наставника да одговори на ове изазове, циљ ове дисертације је да се утврди степен
развијености компетенција наставника о и за ОР и утврђивање заступљености и
доприноса различитих облика професионалног развоја развијању компетенција.
Одговор смо покушали добити на два нивоа: 1) теоријском педагошко-дидактичком
рефлексијом са циљем одговора на питање улоге наставника у концепцији васпитања и
образовања за ОР и 2) емпиријским испитивањем. На основу анализе стране и домаће литературе и релевантних истраживања даје се исцрпан преглед релевантних
истраживања из области развоја компетенција наставника за васпитање и образовање за
ОР. Теоријском анализом значајних педагошких извора изнесене су основне полазне
основе о појму ОР, његовом историјском развоју и документима на којима се
заснива.Такође анализом циљева, компоненти ОР, принципа ОР, тема ОР, образовања о
и за ОР, улоге школе у образовању и васпитању за ОР, професионалног развоја
наставника кроз формално, неформално и информално учење и самосталног
укључивања тема ОР у процес учења изнесене су основе о компетенцијама наставника,
професионалном развоју наставника, васпитању и образовању за ОР .
Централни део нашег рада је улога наставника у остваривању циљева васпитања и
образовања за ОР и развој његових компетенција за васпитање и образовање за ОР. У
складу са чињеницом да је улога наставника основни чинилац у промовисању
васпитања и образовања за ОР, професионални развој наставника сагледавамо кроз
процес формалног, неформалног и информалног учења у функцији унапређења
компетенција за васпитање и образовање за ОР.
У емпиријском делу рада испитиван је степен развијености компетенција наставника о
и за ОР и утврђивање заступљености и доприноса различитих облика професионалног
развоја развијању ових компетенција. Добијени резултати подржавају полазне
претпоставке о постојању разлика у процени знања о ОР и развоју компетенција за ОР
између наставника који раде у разредној настави и наставника (од 5.до 8.разреда) који
раде у предметној настави. Наставници који раде у разредној настави процењују да
имају виши ниво знања о ОР, сматрају да су активностима стручног усавршавања,
неформалног образовања и информалног учења у већој мери развили ниво
компетенција за ОР у односу на наставнике који раде у предметној настави (од 5.до
8.разреда), док се наставници предметне наставе самопроцењују мање компетентним од
наставника разредне наставе.Резултати истраживања потврдили су полазну хипотезу истраживања о постојању
разлика у нивоу знања и доприноса активности између наставника који раде у
разредној настави и наставника (од 5.до 8.разреда) који раде у предметној настави.
Утицај одређених активности стручног усавршавања на развој компетенција
наставника за васпитање и образовање за ОР посматран је у односу на самопроцену
знања о ОР и на објективно знање о ОР (утврђено тестом знања), као и на самопроцену
компетенција наставника за ОР. Излагања и угледно/огледни часови се јављају као
главни фактор који има највише утицаја на развој компетенција за ОР. Добијени резултати истраживања сугеришу да је потребно јачати компетенције наставника о и за
ОР у нашој земљи кроз хоризонтално учење наставника. Такође, упућују да је
неопходно осмислити програме, формалног, неформалног и информалног учења на
тему ОР за наставнике предметне наставе, имајући у виду специфичности предмета
природних, друштвених наука, уметности и физичког васпитања у основној школи.
Резултати емпиријског дела истраживања показују да je у савременим условима рада
неопходно да учитељи и наставници развијају компетенције у вези са ОР, будући да се
испред професије учитеља и наставника постављају изазови и очекивања у вези са овим
концептом. Нове улоге наставника претпостављају промене у програмима стручног
усавршавања и професионалног развоја, те је смислено да програми обухватају идеју о
и за ОР како би наставници јачали компетенције у том сегменту рада. Предуслов за
остваривање измењених програма стручног усавршавања и професионалног развоја
које поставља концепција васпитања и образовања за ОР је наставник који је спреман
да заједно са ученицима мења затворене обрасце деловања у школи и локалној
заједници и успоставља обрасце деловања засноване на потребама отвореног, одрживог
друштва и појединца.
Abstract (en)
Teacher competence and their professional development for the purposes of improving
competencies for education for sustainable development is a research problem that needs to be
observed from multiple perspectives. The research problem related to teacher professional
development in the field of education for sustainable development is seen as a continuous,
long-term and integrated process of improving teachers’ competencies through their own
learning, training, reflective practice and research work. The reason for our research is the
change in the context for learning, which causes these changes which teachers should
introduce into teaching practice in order to respond to the growing and altered student needs.
Those changes that teachers introduce into teaching practice are contained within the concept
of sustainable development as an important determinant of modern education, which reflects
on the quality of life of current and future generations of students.
The subject of this research is the professional development of teachers for the purposes of
improving competencies for education for sustainable development. This paper emphasizes
the meaning and importance of teacher professional development in the field of education for
sustainable development and observes that the concept of sustainable development is an
essential part of lifelong learning strategy. Given the challenges facing modern education and
teacher competencies required to respond to these challenges, the aim of this dissertation is to
identify the level of teacher competencies’ development about and for sustainable
development and to determine if various forms of professional development are present and
how they can contribute to the development of these competencies.
We tried to get the answer to this question on two levels: 1) with theoretical pedagogic and
didactic reflection with the aim of answering the question of the role of teachers in the
concept of education for sustainable development, and 2) with empirical research. Based on
the analysis of foreign and domestic literature and relevant studies, a detailed overview of
relevant research in the field of development of teacher competencies for education for
sustainable development is presented. Theoretical analysis of relevant pedagogic sources has
produced the main starting points on the concept of sustainable development, its historical
development and the documents on which it is based. Moreover, the analysis of the goals,
components of sustainable development, principles of sustainable development, topics related
to sustainable development, education about and for sustainable development, the role of school in education for sustainable development, professional development of teachers
through formal, non-formal and informal learning and independent inclusion of sustainable
development topics in the learning process provided the foundation for teacher competencies,
teacher professional development, and education for sustainable development.
The central part of our paper is the role of teachers in achieving the goals of education for
sustainable development and the development of their competencies for education for
sustainable development. Based on the fact that the role of teachers is the main factor in
promoting education for sustainable development, we analyze their professional development
through the process of formal, non-formal and informal learning for the purpose of improving
competencies for education for sustainable development.
The empirical part of the paper examines the level of development of teacher competencies
about and for sustainable development and determines if various forms of professional
development are present and how they can contribute to the development of these
competencies. The results obtained support the initial hypotheses about the existence of
differences between class teachers and subject teachers (who teach 5th to 8th grade), regarding
the assessment of knowledge about sustainable development and development of
competencies for sustainable development. Class teachers believe that they have more
knowledge about sustainable development, they believe that professional development
activities, non-formal education and informal learning helped them to develop more
competencies for sustainable development than subject teachers (who teach 5th to 8th grade),
while subject teachers’ self-assessment indicates that they believe their level of competencies
is lover that class teachers’.
Research results have confirmed the initial research hypothesis about the differences in the
level of knowledge and contribution of teacher activities between class teachers and subject
teachers (who teach 5th to 8th grade).
The impact of certain professional development activities on the development of teacher
competencies for education for sustainable development was also examined through the selfassessment of knowledge about sustainable development and based on the objective
knowledge about sustainable development (determined by the knowledge test), as well as
through teachers’ self-assessment of their competencies for sustainable development.
Presentations and demonstration/presentation lessons are seen as the main factor that has the
greatest impact on competencies for sustainable development.
The results obtained suggest that it is necessary to improve teacher competencies about and
for sustainable development in our country through horizontal teacher learning. Moreover, these results indicate that it is necessary to design programs of formal, non-formal and
informal learning for subject teachers with the sustainable development topic, having in mind
the specifics of nature and social science subjects, as well as art and physical education in
primary school.
The results of the empirical part of the research indicate that in modern working environment,
it is necessary for teachers to develop competencies related to sustainable development, since
teaching profession is faced with challenges and expectations related to this concept. New
teacher roles require changes in professional training and professional development programs,
and it is reasonable to assume that these programs include the idea about and for sustainable
development in order for teachers to improve competencies in this field of work. A
prerequisite for the realization of these altered professional advancement and development
programs required by the concept of education for sustainable development includes a teacher
who is ready to change closed off activity patterns in school and local community and
establish patterns of action based on the needs of open, sustainable society and individual.
Authors Key words
наставник, компетенције, професионални развој наставника, васпитање и
образовање за ОР
Authors Key words
words: teacher, competencies, teacher professional development, education for
sustainable development
Type
Текст
Abstract (sr)
Питање компетентности наставника1 и његовог професионалног развоја у
функцији унапређивања компетенција за васпитање и образовање за ОР2 представља
истраживачки проблем који је неопходно сагледавати из различитих перспектива.
Истраживачки проблем професионалног развоја наставника у области васпитања и
образовања за ОР посматрамо као континуирани, дугорочни интегрисани процес
унапређивања компетенција наставника кроз властито учење, усавршавање,
рефлексивну праксу и истраживачки рад. Повод за наше истраживање је измењен
контекст за учење који условљава промене у образовној пракси у циљу одговора на
нарасле и измењене образовне потребе и интересе. Промене које наставник уводи у
образовну праксу су садржане у концепцији ОР као битној одредници савременог
васпитања и образовања која се одражава на квалитет живота садашњих и будућих
генерација ученика.
Предмет истраживања представља професионали развој наставника у функцији
унапређивања компетенција за васпитање и образовање за ОР. У раду се истиче смисао
и значај професионалног развоја наставника у подручју васпитања и образовања за ОР
и уочава се да концепт ОР представља суштински део стратегије целоживотног учења.
С обзиром на изазове савременог васпитања и образовања и компетентности
наставника да одговори на ове изазове, циљ ове дисертације је да се утврди степен
развијености компетенција наставника о и за ОР и утврђивање заступљености и
доприноса различитих облика професионалног развоја развијању компетенција.
Одговор смо покушали добити на два нивоа: 1) теоријском педагошко-дидактичком
рефлексијом са циљем одговора на питање улоге наставника у концепцији васпитања и
образовања за ОР и 2) емпиријским испитивањем. На основу анализе стране и домаће литературе и релевантних истраживања даје се исцрпан преглед релевантних
истраживања из области развоја компетенција наставника за васпитање и образовање за
ОР. Теоријском анализом значајних педагошких извора изнесене су основне полазне
основе о појму ОР, његовом историјском развоју и документима на којима се
заснива.Такође анализом циљева, компоненти ОР, принципа ОР, тема ОР, образовања о
и за ОР, улоге школе у образовању и васпитању за ОР, професионалног развоја
наставника кроз формално, неформално и информално учење и самосталног
укључивања тема ОР у процес учења изнесене су основе о компетенцијама наставника,
професионалном развоју наставника, васпитању и образовању за ОР .
Централни део нашег рада је улога наставника у остваривању циљева васпитања и
образовања за ОР и развој његових компетенција за васпитање и образовање за ОР. У
складу са чињеницом да је улога наставника основни чинилац у промовисању
васпитања и образовања за ОР, професионални развој наставника сагледавамо кроз
процес формалног, неформалног и информалног учења у функцији унапређења
компетенција за васпитање и образовање за ОР.
У емпиријском делу рада испитиван је степен развијености компетенција наставника о
и за ОР и утврђивање заступљености и доприноса различитих облика професионалног
развоја развијању ових компетенција. Добијени резултати подржавају полазне
претпоставке о постојању разлика у процени знања о ОР и развоју компетенција за ОР
између наставника који раде у разредној настави и наставника (од 5.до 8.разреда) који
раде у предметној настави. Наставници који раде у разредној настави процењују да
имају виши ниво знања о ОР, сматрају да су активностима стручног усавршавања,
неформалног образовања и информалног учења у већој мери развили ниво
компетенција за ОР у односу на наставнике који раде у предметној настави (од 5.до
8.разреда), док се наставници предметне наставе самопроцењују мање компетентним од
наставника разредне наставе.Резултати истраживања потврдили су полазну хипотезу истраживања о постојању
разлика у нивоу знања и доприноса активности између наставника који раде у
разредној настави и наставника (од 5.до 8.разреда) који раде у предметној настави.
Утицај одређених активности стручног усавршавања на развој компетенција
наставника за васпитање и образовање за ОР посматран је у односу на самопроцену
знања о ОР и на објективно знање о ОР (утврђено тестом знања), као и на самопроцену
компетенција наставника за ОР. Излагања и угледно/огледни часови се јављају као
главни фактор који има највише утицаја на развој компетенција за ОР. Добијени резултати истраживања сугеришу да је потребно јачати компетенције наставника о и за
ОР у нашој земљи кроз хоризонтално учење наставника. Такође, упућују да је
неопходно осмислити програме, формалног, неформалног и информалног учења на
тему ОР за наставнике предметне наставе, имајући у виду специфичности предмета
природних, друштвених наука, уметности и физичког васпитања у основној школи.
Резултати емпиријског дела истраживања показују да je у савременим условима рада
неопходно да учитељи и наставници развијају компетенције у вези са ОР, будући да се
испред професије учитеља и наставника постављају изазови и очекивања у вези са овим
концептом. Нове улоге наставника претпостављају промене у програмима стручног
усавршавања и професионалног развоја, те је смислено да програми обухватају идеју о
и за ОР како би наставници јачали компетенције у том сегменту рада. Предуслов за
остваривање измењених програма стручног усавршавања и професионалног развоја
које поставља концепција васпитања и образовања за ОР је наставник који је спреман
да заједно са ученицима мења затворене обрасце деловања у школи и локалној
заједници и успоставља обрасце деловања засноване на потребама отвореног, одрживог
друштва и појединца.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
