Title
Исељавање Срба и Црногораца са Косова и Метохије 1966-1981. године : узроци, ток и последице
Creator
Микетић, Д.Урош
Copyright date
2024
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Theses Type
Докторска дисертација
Other responsibilities
mentor
Животић, Александар
University
Univerzitet u Prištini
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Emigration of Serbs and Montenegrins from Kosovo and Metohija 1966-1981 : causes, course and consequences
Publisher
[У.Д. Микетић]
Format
PDF/A (922 listova)
Abstract (sr)
Косово је у економском погледу било најнеразвијенија средина у
Југославији без обзира на напоре републичког и савезног руководства. То је морало
имати политичке реперкусије у смислу негативног утицаја на међунационалне
односе. Озбиљан напредак школства, науке, културе и здравства, најизраженији у
албанској заједници, остварен је 1966–1981. Међутим, управо је продор
великоалбанске идеје највидљивији на пољу школства, науке и културе. Док су
умањиване везе са Србијом Косово се све више повезивало са Албанијом.
Југославија је до 1981. учинила низ мера са циљем побољшања односа са овом
земљом, али је политика Тиране остала до краја недобронамерна. Друштвеноекономски развој био је драстично успорен као последица енормног природног
прираштаја. Албанска бројчана супремација тиме је само утврђивана.
Политичка клима након 1966. погодовала је успону национализма и
сепаратизма. Мере покрајинског руководства до 1981. имале су за циљ
дистанцирање од Србије и у повољнијим политичким околностима
трансформацију у косовску републику као предфазу свеалбанског уједињења.
Идеја о републици је јавно артикулисана на албанским демонстрацијама 1968. у
Приштини и другде. Иако статус републике никада није остварен, уставна
еманципација спроведена у неколико фаза претворила је Косово у субјект
Федерације са многим елементима републике. Новостворена уставна позиција
водила је у затвореност у оквиру Србије, што је њој давало изглед недовршености.
Седамдесетих је у Београду указивано на политичку штетност оваквог решења.
Иницијатива за редефинисање уставно-правног положаја није успела због
опортунизма неких високих републичких функционера.
Притисак на Србе и Црногорце спровођен је комбинацијом различитих
метода са циљем да се иселе и има обележје тихог етничког чишћења. Идејни
притисак је био у служби индоктринирања Албанаца великоалбанском идејом.
Физички притисак огледа се у чињеници да физичка и имовинска безбедност нису
били загарантовани. Духовни притисак, разуме се, био је усмерен према СПЦ као једном од стубова опстанка Срба и Црногораца. Притисак су подстицале и албанске
илегалне организације у земљи и емиграцији, односно емигранти из Албаније
према којима се Југославија благонаклоно односила. Притисци на Србе и
Црногорце могу се пратити и пре 1966, али тада нису били толиког обима. Највећи
интензитет исељавања уочава се 1971–1981. Највише људи одлазило је у ужу
Србију, а мање у Црну Гору и Војводину. Као последица исељавања Срби и
Црногорци нестали су у целини у преко 500 насеља. Исељавање је интензивирано
након албанских демонстрација 1981. на Косову. Процене броја исељених варирају
у зависности од методологије. Када би се сагледао потенцијални природни
прираштај исељавање је умањило број Срба и Црногораца 1961–1981. за најмање
106.600 лица. Адаптација исељеника у новој средини била је дуготрајна и тешка.
Одласком сународника преостали Срби и Црногорци осећали су све већу
бесперспективност.
Власт оличена у Титу и Партији није до 1981. предузела адекватне кораке
да исељавање заустави. У Савезу комуниста Србије и Савезу комуниста Косова
покушаји појединаца да упозоре на проблем завршавали су се њиховом
политичком ликвидацијом.
Извештавање штампе о међунационалним односима на Косову било је на
ниском нивоу због цензуре коју је наметала Партија. Проблем се прећуткивао или
минимализовао, па је јавност на искривљен начин информисана. Од демонстрација
1981. штампа ће слободније извештавати.
Abstract (en)
: Despite the concerted efforts of both the republican and federal leadership,
Kosovo remained the most economically underdeveloped region in Yugoslavia. This had
to lead towards the political repercussions in terms of negative impact on inter-ethnic
relations. From 1966 to 1981, significant advancements were made in education, science,
culture, and health, most pronounced within the Albanian community. However, the
penetration of the idea of the Great Albania is most visible in the domains of education,
science, and culture. As connections with Serbia weakened, Kosovo became increasingly
tied to Albania. Until 1981, Yugoslavia took a series of measures to improve relations
with this country, but Tirana's policy remained ill-intentioned until the end. The extremely
rapid population growth had a drastic negative impact on socio-economic development,
confirming the numerical supremacy of the Albanian population.
Following 1966, there was a shift towards nationalism and separatism due to the
political climate. Until 1981, the measures brought by the provincial leadership aimed to
distance themselves from Serbia and, in more favorable political circumstances,
transform it into the Republic of Kosovo as a pre-phase of the all-Albanian unification.
The idea of a republic was publicly expressed at the 1968 Albanian demonstrations in
Prishtina and elsewhere. Although the republic status was never achieved, the
constitutional emancipation carried out in several stages turned Kosovo into a subject of
the Federation, with many elements of a republic. The newly created constitutional
position led to closure within Serbia, which made it appear incomplete. In the 1970s, the
political harmfulness of such a solution was pointed out in Belgrade. The initiative to
redefine the constitutional-legal position failed due to the opportunism of some highranking republic officials.
The pressure on Serbs and Montenegrins was carried out by a combination of
different methods to emigrate and has the characteristics of silent ethnic cleansing. The
ideological pressure was in the service of indoctrinating Albanians with the idea of the
Great Albania. The physical pressure is reflected in the fact that physical and property
security were not guaranteed. Spiritual pressure, it is understood, was directed towards the Serbian Orthodox Church as one of the pillars of the survival of Serbs and
Montenegrins. The pressure was encouraged by Albanian illegal organizations in the
country and in emigration, that is, emigrants from Albania, towards whom Yugoslavia
treated favorably. The pressures on Serbs and Montenegrins can be traced even before
1966, but at the time, they were not so immense. The highest intensity of emigration was
noted from 1971 to 1981. Most people emigrated to Serbia, while fewer went to
Montenegro and Vojvodina. As a result of the emigration, Serbs and Montenegrins were
completely wiped out from more than 500 settlements. Emigration intensified after the
1981 Albanian demonstrations in Kosovo. Estimations of the number of emigrants vary
depending on the methodology. When considering the potential population growth,
emigration reduced the number of Serbs and Montenegrins from 1961 to 1981. for at least
106,600 persons. The process of migrant adaptation to a novel environment was
prolonged and arduous. As their fellow compatriots departed, the remaining Serbs and
Montenegrins experienced a growing sense of despair.
The government embodied in Tito and the Party did not take adequate steps to
stop the emigration until 1981. In the Union of Communists of Serbia and the Union of
Communists of Kosovo, the attempts of individuals to warn about the problem ended in
their political liquidation.
The Party's imposed censorship resulted in minimal press coverage regarding
inter-ethnic relations in Kosovo. The problem was kept silent or minimized, so the public
was informed in a distorted way. After the 1981 demonstrations, the press started
reporting more freely.
Authors Key words
: Косово и Метохија, Косово, Србија, СФРЈ, српско-албански односи,
Брионски пленум, албанске демонстрације 1981, социјализам, исељавање Срба и
Црногораца
Authors Key words
Kosovo and Metohija, Kosovo, Serbia, SFRY, Serbian-Albanian relations,
the Brijuni Plenum, Albanian demonstrations in 1981, socialism, emigration of Serbs and
Montenegrins
Type
Текст
Abstract (sr)
Косово је у економском погледу било најнеразвијенија средина у
Југославији без обзира на напоре републичког и савезног руководства. То је морало
имати политичке реперкусије у смислу негативног утицаја на међунационалне
односе. Озбиљан напредак школства, науке, културе и здравства, најизраженији у
албанској заједници, остварен је 1966–1981. Међутим, управо је продор
великоалбанске идеје највидљивији на пољу школства, науке и културе. Док су
умањиване везе са Србијом Косово се све више повезивало са Албанијом.
Југославија је до 1981. учинила низ мера са циљем побољшања односа са овом
земљом, али је политика Тиране остала до краја недобронамерна. Друштвеноекономски развој био је драстично успорен као последица енормног природног
прираштаја. Албанска бројчана супремација тиме је само утврђивана.
Политичка клима након 1966. погодовала је успону национализма и
сепаратизма. Мере покрајинског руководства до 1981. имале су за циљ
дистанцирање од Србије и у повољнијим политичким околностима
трансформацију у косовску републику као предфазу свеалбанског уједињења.
Идеја о републици је јавно артикулисана на албанским демонстрацијама 1968. у
Приштини и другде. Иако статус републике никада није остварен, уставна
еманципација спроведена у неколико фаза претворила је Косово у субјект
Федерације са многим елементима републике. Новостворена уставна позиција
водила је у затвореност у оквиру Србије, што је њој давало изглед недовршености.
Седамдесетих је у Београду указивано на политичку штетност оваквог решења.
Иницијатива за редефинисање уставно-правног положаја није успела због
опортунизма неких високих републичких функционера.
Притисак на Србе и Црногорце спровођен је комбинацијом различитих
метода са циљем да се иселе и има обележје тихог етничког чишћења. Идејни
притисак је био у служби индоктринирања Албанаца великоалбанском идејом.
Физички притисак огледа се у чињеници да физичка и имовинска безбедност нису
били загарантовани. Духовни притисак, разуме се, био је усмерен према СПЦ као једном од стубова опстанка Срба и Црногораца. Притисак су подстицале и албанске
илегалне организације у земљи и емиграцији, односно емигранти из Албаније
према којима се Југославија благонаклоно односила. Притисци на Србе и
Црногорце могу се пратити и пре 1966, али тада нису били толиког обима. Највећи
интензитет исељавања уочава се 1971–1981. Највише људи одлазило је у ужу
Србију, а мање у Црну Гору и Војводину. Као последица исељавања Срби и
Црногорци нестали су у целини у преко 500 насеља. Исељавање је интензивирано
након албанских демонстрација 1981. на Косову. Процене броја исељених варирају
у зависности од методологије. Када би се сагледао потенцијални природни
прираштај исељавање је умањило број Срба и Црногораца 1961–1981. за најмање
106.600 лица. Адаптација исељеника у новој средини била је дуготрајна и тешка.
Одласком сународника преостали Срби и Црногорци осећали су све већу
бесперспективност.
Власт оличена у Титу и Партији није до 1981. предузела адекватне кораке
да исељавање заустави. У Савезу комуниста Србије и Савезу комуниста Косова
покушаји појединаца да упозоре на проблем завршавали су се њиховом
политичком ликвидацијом.
Извештавање штампе о међунационалним односима на Косову било је на
ниском нивоу због цензуре коју је наметала Партија. Проблем се прећуткивао или
минимализовао, па је јавност на искривљен начин информисана. Од демонстрација
1981. штампа ће слободније извештавати.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.